Back to menu  /  Return to frontpage   Back to A-Z

Tinkerbell

Denne tut er kun for de som gerne vil udfordres og lære nye ting. Den er spændende men også lidt svær at lave.
Disse ting er noget jeg har lært gennem flere kurser og her vil jeg give dig lidt smagsprøver på "Cutout", "Outline maling", "Pixeludbedring" og "Animation".
Du skal give dig god tid og hyg dig med en kop kaffe og tag nogle dybe vejrtrækninger, når den volder dig anstrengelser. Du behøver ikke at blive færdig samme dag du  starter på denne tut Men fortsæt med den  og brug din tålmodighed og al din udholdenhed,
Når du bliver færdig har du lært en masse, du kan bruge, når du laver dine egne billeder.

Disse er for og baggrundsfarver til figurens Cutout

Åben billede Materialet af TinkerBell i PSP - Kopier og sæt ind i AS
2.
I AS trykker man på en tilfældig farve i color paletten i højre side. (Lige meget hvilken
for man skal alligevel ikke bruge nogen af dem)
3.
Klik på malerbøtten (Floodfill) i menulinjen og sæt tolerancen til
50 og sæt hak i ”To canvas color”

4.
Forstør billedet godt op, for nu skal man hælde Canvas farve på
ALT det hvide på billedet, så der til sidst ikke er én eneste hvid plet tilbage – Undtagen det hvide i øjet, øjeiris og tænderne
5.
Kopier billedet og sæt det tilbage i PSP Billedet hedder Frame1. Dupliker dette billede og det skal hedde Outline.
Frame1 bruges som en template og der må ikke kommes farve i Det må der heller ikke i Outlinen, men der skal nye lag til for hver ny farve der bruges.
(Outlinen bruges på en anden måde end Frame1. Nemlig til at farve omridset af tuben i dens forskellige nuancer)
OPS! Her vil jeg være så barmhjertig at hjælpe dig med yderlige materialer, i fald at alle dine anstrengelser mislykkedes. Men jeg syntes lige at du skulle prøve at fritlægge tuben først
Nu kommer vi til noget der godt kan virke lidt svært, fordi det er noget du måske ikke kender så godt
6.
 Vi starter med at "Outline" vingerne på TinkerBell. Her skal du bruge Pentool som ligger næsten nederst i venstre menupanel. Forgrundsfarven er:
#74a7fe - Luk for baggrundsfarven. Det er vigtigt!!!


 Vi begynder indstillingerne fra venstre på Tool Options linjen. Vælg Stregen (Draw Lines and Polylines) Sæt Hak I “Connect Segments” og “Create on Vector” og I “Show Note”. Indstil linjen til 3. Indsæt nyt lag  man lave omridset  af vingerne på Frame1


7. 
Nu skal vi i gang med at bruge Pentoll. Start med at sætte en prik i vingen ved skulderen og sæt næste prik forbi  hårbåndet som vist på billedet herunder. -Ikke noget med at tegne stregen!!!  Stregen kommer ved at sætte en prik (punkt) og endnu et punkt. Højreklik på den lyseblå streg.

Tryk på ”Note Type” Og ”Curve before”. Nu vil der fremkomme en lille prik på stregen. Find den!!! Tryk på dette punkt og så fremkommer 2 små halvcirkler.
Nu skal man følge linjens sorte streg på ved at trække op og ned i den blå streg indtil stregen følger vingernes buede form.
Tag et lille stykke ad gangen. Gentag denne anvisning hele vejen rundt om vingerne, indtil omkredsen er lukket.
8.
Med Magic Van markerer man inden for Vektor linjen. Den skulle gerne være låst, ellers kan man ikke markere indenfor vingerne. I så fald må man finde åbningen og låse den med en ekstra lille streg. Saml vektorlaget og lav det til et rasterlag.
Nyt rasterlag - som fyldes med en lyseblå farve (
#97bdfe)  Oppasity 50. Laget kaldes ”Vingelag1”
9.
Marker mellempunkterne  i vingerne. Selection modify expand 1px. Nyt rasterlag -og heri hældes den lidt mørkere lyseblå i (
#74a7fe) Oppasity 50.  Laget kaldesp Vingelag2.
Har man lyst kan man sætte nogke små stjerner på vingerne fra Picture tube, kan man gøre dette.

Nu blev vingerne færdige. Saml vingerne i ét lag. Puha – Det var det aller sværeste at lave. Luk øjet for vingerne. Dem vender vi tilbage til sidst i opgaven.
Nu kommer vi til det sjove
10.
Man starter med TinkerBells højre ben. Man skal stå på Frame1. eller Outlinje laget for at kunne markere, men hælde "Cutout" i et nyt rasterlag. (Selection modify expan med 1 pxel.) Der må overhovedet ikke komme farve i Frame1 eller Outline laget. Disse lag er vores Templates. Effect – 3D effect – Cutout .Indstil din Cutout som vist herunder med disse farver: Forgrund: #ff6251 og Baggrund: #ffb5af (Den mørke farve skal altid være forgrund i Cutout) Indstil: 10, 10, 40 og 15


11.
Det venstre ben markeres med Magic Van i Frame1 eller Outlinje laget. Husk at disse lag er total fredet.  De må ikke fyldes ned farve. Indsæt i stedet for et nyt lag og kald det: Venstre ben, og fyld det med Cutout med de samme indstillinger som i Højre ben. Og træk dette lag neden under Højre ben og kald laget for Venstre ben.
12,
 Nu markeres kroppen og fyldes med de samme Cutout indstillinger i et nyt lag, og kald laget for Overkrop

 13,
Nu tager vi fat på Tinkerbell´s hår. Marker al håret  og indstil med de gule farver i Swatchen. Den mørke farve skal stadig være forgrund. Man skal markere håret på begge sider af hårbåndet. Og også markere Ponponerne på Hendes sko. Forstør billedet godt op, så man får dem rigtigt med. Husk i nyt rasterlag.
 
14.
Derefter markeres hendes dragt og overlæderet på begge hendes sko. Jeg vil igen minde dig om at Frame1 eller Outlinjen kun bruges til at markere det der skal hentes for at lægge i et nyt lag, som denne gang skal hedde Tøj og sko. Her bruges de grønne farver,

15.
Gå i Frame1 og marker sålen på hendes venstre sko. Ligesom alle gange før expand med 1px. Nyt lag som kaldes Sålen. Men denne gang skal du bare hælde den mørke grønne farve i (ikke bruge Cutout) Den er du færdig med at bruge til dette billede.

16
Luk for Frame1.
Nu skal vi starte på at sætte farver på laget "Outlinje" Du skal bruge det redskab der hedder ”Colour Replacer” Indstil tollerence til 200 oppe i Tooloptions. Nu sætter du din Dropper Tool tæt ved kanten på de forskellige Cutout lag (billede lag) og finder en farve der passer og glider ind i billedet. Indstil "ColourReplacer" til omkring Size 10 og kør hele vejen rundt med de forskellige farver


17.
Nu mangler vi TinkerBells hårbånd og øjne og mund. Her skal du bruge lidt af din "Pixel" kreativitet.
Hårbåndet  farves ved fortsat at bruge Colour Replacer. Men hvis der mangler nogle pixels, skal du bruge din pensel og male og udbedre de steder der trænger. Indstil din malerpensel til én  pixel

18.
Nu gælder det selve Iris i øjet. Hvis du ikke kan male i Iris, må du først fjerne nogle af de hvide pixels, det gør du med din Selections Tool Indstillet til Rectangel og til én px, som du sletter lidt ad gangen. Forstør godt op så du kan se, hvad du foretager dig. Og udfyld øjets Iris med grøn. Farv øjenlåget med lyseblå.

      

19.
Nu kan du farve hendes læber hvis du synes. Stadig med én pixel.

20.
Nu åbnes for alle lag, undtagen Frame1. Tjek om alle lag er i orden og at der ikke mangler pixels nogen steder. Hvis der gør sætter du nogen ind for at udbedre skaderne. Du kan også bruge ”Smudge” til forsigtigt at trække laget ind mod Outlinjen.

21,
Når du er helt tilfreds samler du alle vingelagene i ét lag og sætter dem ind i Animation Shop, Her kan du bruge menuen: ”Underwater” for at få lidt bevægelse i vingerne, Læg først vingerne i en større baggrund i AS, så der bliver plads til animationen. F.eks. 500 x 500 px, Sådan blev mine vinger. 19 rammer. Den 20. eller sidste ramme sletter man for ellers hopper billedet

22.
Nu henter du din mergd TinkerBell (uden vinger) ind i As og kopier hende så du har 19 lag. Select all. Vingelagene skal også selectes all, Copy Vingerme og Paste into selectet frame.på TinkerBell, Sørg for at vingerne sidder pænt på på ryggen af hende.

23 .
Save as og giv din lille alf det navn du ønsker at gemme hende under.
Er du komme så langt, har du virkelig gjort et godt stykke arbejde og du har lært nye ting, Har du haft problemer eller ønsker hjælp er du velkommen til at sende mig en mail på mnb@marionpspdesigns,dk

 

Til Toppen